Items where Author is "Parchmann, Ilka"

Up a level
Export as [feed] RSS [feed] RSS 3.0
Group by: Document type | Year of publication | No Grouping
Number of items: 51.

Articles in a Scientific Journal - peer-reviewed


Parchmann, I. (2017) Fazit und Ausblick. CHEMKON, 24 (4). pp. 355-356. DOI 10.1002/ckon.201790015.


Parchmann, I. and Wlotzka, P. (2017) Gase - alltäglich, langweilig oder besondere Lerngegenstände? . Naturwissenschaften im Unterricht - Chemie, 28 (157). pp. 2-5.


Parchmann, I., Schwarzer, S., Wilke, T., Tausch, M. and Waitz, T. (2017) Von Innovationen der Chemie zu innovativen Lernanlässen für den Chemieunterricht und darüber hinaus. CHEMKON, 24 (4). pp. 161-164. DOI 10.1002/ckon.201790001.


Rehm, M., Ropohl, M., Steffensky, M. and Parchmann, I. (2017) Schülervorstellungen nutzen: Ein wichtiges Merkmal effektiven Chemieunterrichts. Naturwissenschaften im Unterricht - Chemie, 28 (159). pp. 9-12.


Schulz, C., Höffler, T., Lühken, A. and Parchmann, I. (2017) Vom Klassenzimmer in die Gesellschaft - ein fächerübergreifender Projekttag zur Demenzform Alzheimer. MINT Zirkel, 6 (2).


Schwarzer, S., Stamer, I., Baum, M., Bethke, C., Ingwersen, D., Liedtke, P., Adelung, R., Herges, R. and Parchmann, I. (2017) Struktur-Eigenschafts-Beziehungen an aktuellen Beispielen aus der Forschung weitergedacht: „Mikro-“ und „nano-“Schichten sowie Oberflächen für Schule und Schülerlabor. CHEMKON, 24 (4). pp. 192-196. DOI 10.1002/ckon.201790004.


Taskin, V., Bernholt, S. and Parchmann, I. (2017) Student Teachers’ Knowledge About Chemical Representations. International Journal of Science and Mathematics Education, 15 (1). pp. 39-55. DOI 10.1007/s10763-015-9672-z.


Wentorf, W., Keppler, J. K., Knipp, J. R., Parchmann, I. and Schwarz, K. (2017) Lebensmittel natürlich oder technologisch verändert? - Beispiele einer Kooperation zwischen Schule und Hochschule zum Kontext Lebensmitteltechnologie. CHEMKON, 24 (4). pp. 289-292. DOI 10.1002/ckon.201790011.


Blankenburg, J. S., Hoffler, T. N. and Parchmann, I. (2016) Fostering Today What is Needed Tomorrow: Investigating Students' Interest in Science. Science Education, 100 (2). pp. 364-391. DOI 10.1002/sce.21204.


Blankenburg, J. S., Höffler, T. N., Peters, H. and Parchmann, I. (2016) The effectiveness of a project day to introduce sixth grade students to science competitions. Research in Science & Technological Education, 34 (3). pp. 342-358. DOI 10.1080/02635143.2016.1222361.


Dierks, P. O., Hoffler, T. N., Blankenburg, J. S., Peters, H. and Parchmann, I. (2016) Interest in science: a RIASEC-based analysis of students' interests. International Journal of Science Education, 38 (2). pp. 238-258. DOI 10.1080/09500693.2016.1138337.


Frank, C., Bernholt, S. and Parchmann, I. (2016) Modellierung des Zusammenhangs allgemeiner und beruflicher Kompetenzen für die Domäne Chemie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 22 (1). pp. 43-60. DOI 10.1007/s40573-015-0040-x.


Hadenfeldt, J. C., Neumann, K., Bernholt, S., Liu, X. and Parchmann, I. (2016) Students’ progression in understanding the matter concept. Journal of Research in Science Teaching, 53 (5). pp. 683-708. DOI 10.1002/tea.21312.


Höffler, T. N., Bonin, V. and Parchmann, I. (2016) Science vs. Sports: Motivation and Self-concepts of Participants in Different School Competitions. International Journal of Science and Mathematics Education, 15 . DOI 10.1007/s10763-016-9717-y.


Blankenburg, J. S., Höffler, T. N. and Parchmann, I. (2015) Naturwissenschaftliche Wettbewerbe – Was kann junge Schülerinnen und Schüler zur Teilnahme motivieren?. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 21 (1). pp. 141-153. DOI 10.1007/s40573-015-0031-y.


Broman, K., Bernholt, S. and Parchmann, I. (2015) Analysing task design and students' responses to context-based problems through different analytical frameworks. Research in Science & Technological Education, 33 (2). pp. 143-161. DOI 10.1080/02635143.2014.989495.


Herzog, S., Finlayson, O., Hickmann, K. and Parchmann, I. (2015) Poren nach Maß - Struktur-Eigenschafts-Beziehungen unter der chemiedidaktischen Lupe. CHEMKON, 22 (1). pp. 29-36. DOI 10.1002/ckon.201410240.


Parchmann, I., Becker, H. J. and Quang Nguyen, M. (2015) Chemiedidaktik 2014. Nachrichten aus der Chemie, 63 (3). pp. 364-371. DOI 10.1002/nadc.201590099.


Taskin, V., Bernholt, S. and Parchmann, I. (2015) An inventory for measuring student teachers' knowledge of chemical representations: design, validation, and psychometric analysis. Chemistry Education Research and Practice, 16 (3). pp. 460-477. DOI 10.1039/c4rp00214h.


Tirre, F., Kampschulte, L. and Parchmann, I. (2015) Ein Science Camp zu Wissenschaft und Wissenschaftskommunikation: Schüler präsentieren (ihre) Nanoforschung. CHEMKON, 22 (4). pp. 179-186. DOI 10.1002/ckon.201410260.


Broman, K. and Parchmann, I. (2014) Students' application of chemical concepts when solving chemistry problems in different contexts. Chem. Educ. Res. Pract., 15 (4). pp. 516-529. DOI 10.1039/C4RP00051J.


Dierks, P. O., Hoffler, T. N. and Parchmann, I. (2014) Profiling interest of students in science: Learning in school and beyond. Research in Science & Technological Education, 32 (2). pp. 97-114. DOI 10.1080/02635143.2014.895712.


Dierks, P. O., Höffler, T. and Parchmann, I. (2014) Interesse von Jugendlichen an Naturwissenschaften. CHEMKON, 21 (3). pp. 111-116. DOI 10.1002/ckon.201410215.


Kleickmann, T., Großschedl, J., Harms, U., Heinze , A., Herzog, S., Hohenstein, F., Köller , O., Kröger, J., Lindmeier , A., Loch , C., Mahler, D., Möller, J., Neumann , K., Parchmann, I., Steffensky, M., Taskin, V. and Zimmermann, F. (2014) Professionswissen von Lehramtsstudierenden der mathematisch-naturwissenschaftlichen Fächer - Testentwicklung im Rahmen des Projekts KiL. Unterrichtswissenschaft, 42 (3). pp. 280-288.


Klostermann, M., Höffler, T. N., Bernholt, A., Busker, M. and Parchmann, I. (2014) Erfassung und Charakterisierung kognitiver und affektiver Merkmale von Studienanfängern im Fach Chemie. Zeitschrift für Didaktik der Naturwissenschaften, 20 (1). pp. 101-113. DOI 10.1007/s40573-014-0011-7.


Parchmann, I. (2014) Energieverschwendung - nicht nur im Alltag ein Thema?. CHEMKON, 21 (2). p. 57. DOI 10.1002/ckon.201410223.


Parchmann, I. (2013) Fächerübergreifendes Lehren und Lernen . Praxis Schule 5-10 , 24 (2). pp. 4-8.


Parchmann, I. and Jansen, W. (2006) Der “Treibhauseffekt” als Folge der Wärmeabsorption von Gasen. CHEMKON, 3 (1). pp. 6-11. DOI 10.1002/ckon.19960030103.


Parchmann, I., Kaminski, B. and Jansen, W. (2006) Die Wärmeabsorption von Gasen -Voraussetzung fü den Treibhauseffekt. CHEMKON, 2 (1). pp. 17-25. DOI 10.1002/ckon.19950020105.


Paschmann, A., de Vries, T., Steinmann, M. and Parchmann, I. (2006) Die Löslichkeit von Kohlenstoffdioxid in Wasser. CHEMKON, 7 (2). pp. 85-86. DOI 10.1002/ckon.20000070208.


Paschmann, A., De Vries, T., Lüchtenborg, K., Arshadi, N. and Parchmann, I. (2000) Modellexperiment zur physikalischen Kohlenstoffpumpe. CHEMKON, 7 (4). pp. 205-206. DOI 10.1002/ckon.20000070409.


Paschmann, A., Vries, T. d., Lüchtenborg, K., Arshadi, N. and Parchmann, I. (2000) Die Bedeutung der Ozeane im Kohlenstoffkreislauf. Eine Hinführung zum Begriff des Chemischen Gleichgewichts im Rahmen der Konzeption Chemie im Kontext.. Der mathematische und naturwissenschaftliche Unterricht, 53 (3).

Articles in newspapers or magazines


Kruse, K., Knickmeier, K. and Parchmann, I. (2016) Versauerung der Ozeane: Ein Säure-Base-Kontext für die Oberstufe. Naturwissenschaften im Unterricht. Chemie, 155 (27). pp. 40-43.

Books


Krüger, D., Parchmann, I. and Schecker, H. (2014) Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. . Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Berlin Heidelberg, 439 pp. DOI 10.1007/978-3-642-37827-0.


Demuth, R., Parchmann, I. and Ralle, B. (2006) Chemie im Kontext: Sekundarstufe II ; Kontexte, Medien, Basiskonzepte . . Cornelsen, 568 pp. ISBN 9783060142507


Gago, J. M., Ziman, J., Caro, P., Constantinou, C. P., Davies, G., Parchmann, I., Rannikmae, M. and Sjoberg, S. (2005) Europe Needs More Scientists: Report by the High Level Group on Increasing Human Resources for Science and Technology. . Office for Official Publications of the European Communities, Luxembourg, 191 pp. ISBN 92-894-8458-6

Book chapters


Parchmann, I. (2017) Bildung im digitalen Zeitalter - Perspektiven und Möglichkeiten außerschulischer Lernorte. In: Paderborner Podium. . Heinz Nixdorf MuseumsForum, pp. 128-143.


Parchmann, I., Blonder, R. and Broman, K. (2017) Context-Based Chemistry Learning: The Relevance of Chemistry for Citizenship and Responsible Research and Innovation. In: Contextualizing Teaching to Improve Learning – The Case of Science and Geography.. . Nova Science Publishers , New York.


Remenyi, C., Anton, M., Parchmann, I. and Wormer, H. (2017) Chemiekommunikation: Didaktik und Wissenschaftskommunikation im Gespräch. In: Zwischen Faszination und Verteufelung: Chemie in der Gesellschaft. . Springer Spektrum, Wiesbaden, pp. 113-120.


Schiepe-Tiska, A., Rönnebeck, S., Schöps, K., Neumann, K., Schmittner, S., Parchmann, I. and Prenzel, M. (2016) Naturwissenschaftliche Kompetenz bei PISA 2015: Ergebnisse des internationalen Vergleichs mit einem modifizierten Testansatz. In: PISA 2015 : Eine Studie zwischen Kontinuität und Innovation. . Waxmann, Münster, pp. 45-98. ISBN 978-3-8309-3555-1


Parchmann, I., Broman, K., Busker, M. and Rudnik, J. (2015) Context-Based Teaching and Learning on School and University Level. In: Chemistry Education. . Wiley-VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, pp. 259-278. DOI 10.1002/9783527679300.ch10.


Menthe, J. and Parchmann, I. (2014) Getting Involved: Context-Based Learning in Chemistry Education. In: Affective Dimensions in Chemistry Education. . Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Berlin Heidelberg, pp. 51-67. DOI 10.1007/978-3-662-45085-7_3.


Schecker, H., Parchmann, I. and Krüger, D. (2013) Formate und Methoden naturwissenschaftsdidaktischer Forschung. In: Methoden in der naturwissenschaftsdidaktischen Forschung. . Springer-Verlag Berlin Heidelberg, Berlin Heidelberg, pp. 1-15. DOI 10.1007/978-3-642-37827-0_1.


Duit, R., Gropengießer, H., Kattmann, U., Komorek, M. and Parchmann, I. (2012) The Model of Educational Reconstruction – a Framework for Improving Teaching and Learning Science. In: Science Education Research and Practice in Europe. . Sense Publishers, pp. 13-37. DOI 10.1007/978-94-6091-900-8_2.

Conference papers


Sorge, S., Parchmann, I., Neumann, K., Neumann, I. and Schwanewedel, J. (2017) Fachdidaktisches Lernen im Schülerlabor - besondere Lerngelegenheiten?. [Paper] In: GDCP-Jahrestagung 2016. , 05.09.16 - 08.09.16, Zürich, Schweiz .


Weisermann, M., Kampschulte, L., Blonder, R., Klostermann, M. and Parchmann, I. (2017) Responsible Research and Innovation – Konzepte für den Unterricht. [Paper] In: GDCP-Jahrestagung 2016. , 05.09.16 - 08.09.16, Zürich, Schweiz .


Kampschulte, L. and Parchmann, I. (2015) The student-curated exhibition - A new approach to getting in touch with science . [Paper] In: ECRICE 2014. , 7. - 10. July, 2014, Jyväskylä . Special issue: ECRICE – European Conference on Research in Chemistry Education 2014 – VOLUME 2 . . LUMAT, 3 (4).


Blonder, R., Parchmann, I., Akaygun, S. and Albe, V. (2013) Nanoeducation: Zooming into Teacher Professional Development Programmes in Nanoscience and Technology. [Paper] In: 9th ESERA Conference. , September 05, 2011 - September 24, 2011, Lyon, France . Topics and Trends in Current Science Education. ; pp. 159-174 . DOI 10.1007/978-94-007-7281-6_10.

This list was generated on Wed Dec 11 15:09:08 2019 CET.